Monday, May 14, 2007

هي ام الدنيا رصم

منذ فترة قاموا بتعديلات في القناة الفضائية المصرية .... و لفت نظري لوجو القناة ... الذي كان قبل ذلك هرم مكتوب اسفلة المصرية .. قال يعني فراعنة و كدا
تحول هذه المرة ليصبح عبارة عن مربع احمر لامؤاخذه ..به كلمة اكتشفت بعد التدقيق انها مصر بحروف لكنا مكتوبة من اليسار ... ر ص م استغربت و استفزتني الفكرة ! فما يدل المشاهد على ان هذه الفضائية المصرية و ليست قناة رصم ... و لكن وجدت كلمة المصرية تظهر و تختفي سريعا و كأنها ظهرت بالخطأ على اللوجو

كنت هكتب عن الموضوع دا ... لكن تراجعت قلت اكيد الراجل بتاع اللوجوهات اللي عندهم بشمهندس اد الدنيا و بياخد فلوس اد كدا و مش انا اللي هعدل عليه يعني

لكني امس اثناء مشاهدتي لمباراة الاهلي و طلائع الجيش التي حسم بها الاهلي بطولة الدوري لصالحة

كنت بمر سريعا على القنوات التي تذيع المباراة ... فتوقفت عند الفضائية المصرية اتابع .. ناظرا للوجو كي اسخر منه شوية في عقل بالي .. منتظرا الهروب السريع لكلمة المصرية من اللوجو ... و لكنها تصدمني و تعاند و تتوقف فترة اطول ! بتغيظني دي ولا ايه ! و انتظر ظهور حروف كلمة رص م .. لتخدعني هي الاخرى و تظهر حروف كلمة مصر عادية !

الله!!
ماهو يا كان بيتهيألي او هي اتعدلت

يبقى انا وجهه نظري في اللوجو القديم كانت صحيحة ... و الدليل قيامهم تعديلة
شكيت للحظة بأن كل ذلك تهيؤات و ان كل حاجة مظبوطة من الاول و انا بشتغل نفسي

و لكن يبعث لي المخرج بفاصل يطمأنني على نفسي و يؤكد ما كنت اقول ...
لانة يحمل اللوجو القديم -اللي هو الجديد قبل تعديلة- بحروف كلمة - ر ص م - ايوا كدا يا عم قلقتني

بالذمة مش عيب لما البلد التي تمتلك 3 اقمار صناعية تستضيف و تبث مئات القنوات

تفشل في اختيار لوجو مبتكر و معبر عن قناتها الفضائية ! حتى لوجو القناة الارضية يذكرني بلوجو قناة سبيس تون او قناة رياضية .. سباق السيارات كما ذكرت في بوست سابق

الناس دي مبتتفرجش على تلفزيون ولا ايه ! ... يشوفو لوجو دريم , المحور , روتانا ولا حتى ام بي سي 3 ولا حتى مزيكا و ميلودي
... دايما فاضحنا كدا

7 comments:

غصن الزيتون said...
This comment has been removed by the author.
غصن الزيتون said...

نعييييش لرصم ونمووووووووووت لرصم
رصم ... رصم ...... تحياااااا رصم

تصدق كده أحلي

Unknown said...

الله , دا حتى مصمم اللوجو دماغه عالية زى اللى مشغلينه

اكيد , ما احنا بلد الدماغات

اتفضل عندنا said...

مش فاكراللوجوالمقيح اللي عملوه ساعة ما قال ايه كنا فاكرين ان ممكن نستضيف كاس العالم في مصر و اخدنا فيها الصفرالمتين؟ كان برده لوجو واطي ما يتحطش حتي علي علب مبيد حشري كأن مصر مفيهاش ولا ديزاينر فيه الرمق.... يالا هي عادتهم يعني ولا هيشترو

break said...

تحذير
يفضل الامتناع عن مشاهدة القنوات المصرية تجنبا للاصابة بالامراض التالية
السكر- ضغط الدم-انسداد الشرايين-الاكتئاب-الصرع-الهستريا
وعلى السادة الذين لا يملكون اجهزة رفع اكف الدعاء شاكرين الرب على ما انعم به عليهم طالبين رفع البلاء عن اخوانهم ممن يملكونها

Mostafa Maher said...

غصن

ماهو يا كانو هيعدلو اللوجو يا هيعدلو السلام الوطني ...فضلو اللوجو اسهل كسل مش اكتر
كانت تبقى جمهورية رصم العربية .... و في منشتات الجرايد تلاقي المواطن الرصمي يعيش ازهى عصور الديموقراطي
و الرئيس الرصمي يستنكر مقتل 10 آلاف فلسطيني في غاره اسرائيلية و يدعو الطرفين لضبط النفس

هانت هنات ربنا هيكرمة قريب

hoda

البلد كلها دامغها عاليه ... جميع انواع المكيفات متاحة و باسعار في متناول الجميع
و دي من اهم انجازات حسحس


اتفضل عندنا

مش عارف ليه العلاقة بئت وطيده اوي ما بين اي حاجة حكومية و الكروتة

ممكن تلاقي الراجل اللي بيعملهم اللوجوهات اسمة عبصبور افندي و عنده مش عارف كام و ستين سنة

في الحالة دي نستنى لما يطلع معاش عاشن حال اللوجوهات في مصر يتعدل

لو بتدوري على حال مصر ككل انه يتعدل ... معاكي ربنا بئا

نورتينا

مركب ورق

و الله انا كنت معدي كدا بشوف مين اللي بيعلق على الماتش ... انا اصلا بعتبر الفضائية المصرية زي الاهرام و الاخبار و الحاجات دي
باخد اللي عايزة منهم و ارميها رمية الكلاب

طبعا مش محتاجة كلام انت صاحبة مكان يعني

امنية said...

كتر خيرهم انهم عرفوا يعملوا لوجو اصلا:D

القنوات الارضيه كلها عايزة تتردم
:D
قنوات تحرق الدم