Wednesday, May 17, 2006

تحقيق

تحقيق
الأسم : مسحول مواطن مسحول
السن : 25 سنة طوارئ
التهمة : المشيان فالشارع و الانضمام لتنظيم محظور و الترويج لأفكار متطرفة
س: كنت بتعمل ايه لما قفشناك ؟
ج: كنت ماشي فالشارع
س: هل سبق لك و مشيت فالشارع قبل كدا؟
ج: يا سلام ! طبعا كتير
س: هل قمت بهذا من تلقاء نفسك .. ام ان هناك من حرضك على ذلك ؟
ج : حرضني ! .. لأ عادي يعني ..هو عيب ولا حاجه؟
حضظابط : أكتب يابني : و قد اعترف المدعو مسحول مواطن مسحول بعد المواجهه بأنه كان ماشي فالشارع .. عالحجز يا عسكري.
اللي بعدووووو
الأسم: مقهور مواطن مظلوم ... بنفس القضيه
حضظابط ... : زميلك اعترفلنا أنكو كنتو ماشيين فالشارع سوا ...س: حصل الكلام دا؟
ج: حصل يا باشا.
س:كان فيه حد غيركو ؟
ج: آه طبعا .. كتير
س: الله .. دانتو تنظيم بئه ؟
ج : تنظيم !!! تنظيم ايه يا باشا ... داحنا غلابة .
س: انتو ... تقصد مين بـ"احنا "دي؟؟
ج: احنا يا باشا ... شعب مصر .. ما لشعب كلو بيمشي فالشارع.
حضظابط : أكتب يابني .. و قد اعترف مقهور مواطن مقهور بأنه عضو تنظيم جديد يدعى شعب مصر .. و سيتم حبسه على زمه التحقيق ..عالحجز .
ربنا عالظالم
الأسم : عبده روقااااان
السن :مش فاكر
بنفس القضيه ..
س: انضميت امتى للتنظيم ؟
ج : تنظيم .. تنظم ايه يا باشا ؟!!!
س : انت هتستعبط ياروح امك ..أمال ايه اللي مشاك فالشارع ؟
و يكون في علمك .. زمايلك قايلين على كل حاجة ..
ج: هما مين دوول .. ؟!! معرفهمش يا باشا.
س: امال طلعت تجري ليه ؟؟ و يكون في علمك الانكار مش في صالحك
ج : اخ .. بص يا باشا ..انا هقول على كل حاجه .. بس بشويش .
انا اتفقت مع الولا حمو على مغربي نضيف و وصاية و اديته 220 جنيه .. ضحك عليا و جابلي مصري مخلوط معفن ياباشا و البنجو دا مش بتاعي ... و الله برئ يا بيه .. الذنب ذنب صحابي هما لرموني عليه
حضظابط : خلاص .. خلاص .. يخلى سبيل المتهم بضمان محل إقامته .. و يستدعى كشاهد فالقضيه.
عبده : مين انا ؟
الظبوط: امال امي يلا.
عبده : امشي يعني ؟!! اروح ؟
في ايه يلا ... انت عبيط ولا حاجة؟
عبده : لا يا باشا .. بس انا قاعد فالشارع .. و انت بتقول بضمان محل اقمتك ..
الظبوط : لما نعوذك هنعرف نجيبك.
عبده : يعني امشي كدا من غير حاجه ؟!
الظبوط : ايوه.... اتفضل
عبده :!!! انا ماشي
الظبوط : متغور يابن الكلب
الأسم : عبد الله المدقوق
معاهم بنفس القضيه
س: تعرف ايه عن تنظيم شعب مصر ؟
ج : هو تنظيم ؟! لا أعلم
س: و النبي ايه ... دانت باين عليك من المؤسسين
ج : حاش لله
س : اتكلم عربي يا عم الله يخليك ... و تقدر تفسرلي ايه اللي كان ممشيك فالشارع ؟
ج : كنت في طريقي للمنزل عائد من المسجد
س: مسجد ! و كنت بتعمل ايه فالمسجد ان شاء الله؟
ج: !! كنت بصلي المغرب
س: بتصلي ! استغفر الله ... و ايه علاقتك بالناس اللي فالمسجد دا و الناس اللي ماشيه فالشارع ؟
ج :أخوه فالاسلام
حضظابط :و قد تبين من التحقيقات بأنه اما امير التنظيم او واعظهم الديني و محرضهم ... يحجز على زمه التحقيقات.
الأسم : بوسي دندشه ... بنفس القضيه
س : و انت ان شاء الله معاهم فالتنظيم ؟
ج : تنظيم ايه يا خويا .. و ربنا دنا مابروح هنا ولا هنا
و بحب الريس و ابنه ... و ستنا خديجه
س:و اللي بيحب الريس يمشي فالشارع بردو؟ كنتي بتعملي ايه فالشارع؟
ج :!!! كنت بجيب حاجه من الصيدلية اللي على اول الشارع و طالعة
س: حاجة زي ايه كدا ؟
ج : هه !
س: ايه الحاجة دي ؟
ج : حاجة يا باشا ... هما كدا كدا خادوها مني
س: احم .. هي دي الحاجة ؟
ج : آآه
يفرج عن المتهمة بضمان الحاجة ...مع الف الف سلامة

2 comments:

Anonymous said...

كابتن كابتن هى ايه الحاجه دى اللى كانت مع الست ؟

Mostafa Maher said...

مش بيقولك ان لبيب بالاشارة بيفهم

شكلك مش لبيب
انت مين يا :D