Tuesday, October 31, 2006

حاجات تفرس

fasakonya


في اللقاء الذي جمع بين النادي الاهلي المصري و الصفاقسي التونسي باستاد القاهرة ... فرسني حاجات كتيره غير طبعا نتيجة المباراة و حالة اللعيبة و طريقة اللعب و الحكم..

الحاجات اللي فرستني بتحصل في كل مباراه في اي استاد في مصر تقريبا..
اول ما فرسني هو احد اتباع حبيب العادلي .. و اللي يظهرلك من خلال تعاملاتة مدى الذكاء الذي يتمتع به .. ليثبت ان قبول كلية الشرطة للطلاب الحاصلين على مجموع 50% شئ مقصود الى حد ما .. و لو استطاعوا ان يقللو الحد الادنى لفعلوا .. لانهم ليسو بحاجة لشخص يفكر اكثر من الذي ينفذ .

يقف طابور طوييييل .. و بطبيعة الشعب المصري سرعان ما يتكدس الوقوف و يتحول الطابو الى كتل بشرية باشكال مختلفة بدلا من الخط المستقيم .
و هنا يأتي دور رجل الأمن في تنظيم اللعبكة اللي حصلت دي .. و بمنتهى الذكاء الذي لم اراه من قبل ... يمسك بعصا و يهدد اول واحد واقف فـ الطابور انه لو موقفش عدل هينزل بالعصايه على دماغة ! ... مع العلم ان كل واحد ساند او بيزق اللي ادامة ... يعني اول واحد دا كل ذنبة انه الاول و كووووول اللي وراه ساندين عليه و هو وحده يقاوم.
و للأسف لم يفلح ذلك الشخص المسكين لتوصيل فكرة انه بيتزق من كل اللي وراه و ليس له يد في حركتة للامام .. لتصعد العصا لاعلى و تشوف شغلها بئا .
اما ان الظابط دا في قمة الغباء اللي فـ الدنيا ليظن ان الشخص الاولاني عاوز يزوغ ... او عايز يخليه عبرة للباقين .. او انه صاحب نظرة ضيقة اوي و لا يرى سوى ذلك الشخص امامه و يتجاهل البشر اللي وراه .

و اللي يفرسك برده اصرار الامن على عدم دخول اي مشروبات في زجاجات بلاستيكية او اي حاجة ممكن تتحدف من زجاجات المياه المعدنية و الغازية و الكانزات و خلافه... مع العلم انها تباع بداخل الاستاد .. بس الفرق انها باسعار سياحية يعني اضرب × 3... حتى عصيان الأعلام البلاستيكية بتتصادر .. يمكن خايفين لحد يخزق عين التاني جوا .. و بردو العلم بيتباع بالعصايا جوه المدرجات !!

و كمان عدم تشغيل ماكينات التذاكر الالكترونية و العوده لاسلوب الكمسري بقطع التذكرة و عدي
.

و اللي فارسني اكتر الشخص الغريب اللي كان رافع اليافطة بتاعة الحملة الانتخابية للرئيس "الخضرا و فيها صورتة و مكتوب " نعم لمبارك " ! هو التعـ .. احم . اقصد الموالسة وصلت للإستاد كمان :@ و انا اقول الاهلي اتنحس من ايه بس و اليوم كان فقر كدا ليه

و كله كوووم و شماته الزمالكوية من التعادل كوم ..و باعتين للصفاقسي يخبره بمساندتهم له و الوقوف بجانبه و منتهى الوطينة الصراحة ..حقد و غل .
لكن سيظل الاهلي ببطولاتة و ارقامة و القابة العالمية سيد الاندية المصرية و العربية و الافريقية ...

7 comments:

iman said...

لا إله إلا الله

كنت فاكرة إن الأهلي خسر بتلاتة لصفر ولا حاجة طلعت تعادل بس ومع ذلك حضرتك زعلااان أوي...وبعدين تعالى هنا هو الاهلي سيد الاندية المصرية ممكن مقلناش حاجة بس العربية والايفريقية ازاي يعني؟؟هاه؟


تحيتي

iman said...

أهم كسبولك النهاردة

مبروك يا عم مين قدك

وانا عمالة اقول مصطفى مش موجود اتاريك محتفل

Mostafa Maher said...

شكرا ليكي ايمان .. الكمبيوتر كان تعبان شويه و كان قارفني ..

المهم تكوني عرفتي دلوقتي ان الاهلي سيد الاندية العربية و الافريقية ;)

banatzyel3sal said...

موضوع ذكاء اغلب ظباط الشرطة دة مفروغ منه و الأخ اللى كان فى الاستاد مش لوحده اللى محتكر حسن التصرف و التفكير , دول كتييييييير و اكيد انت عارف

و كعادتنا زى ما قلت لازم نبعد عن اى حاجة تريحنا و نروح للتعب , ليه اسلوب قطع التذكرة بمحصل زى بتوع الاتوبيسات دة

و قال نعم لمبارك قال , طب خليه ينفعهم

هى فعلا حاجات تفرس و ربنا يتولاكم , انتوا اللى حضرتوا دة كله , احنا الحمد لله اتفرجنا فى البيت يعنى الفرسة كانت من اسلوب اللعب و النتيجة بس

و كويس ان الماتش التانى كان فى تونس , تفتكر حد هناك كان رافع برضه يافطة نعم لمبارك

بس مش مهم , ما اكيد الفوز هيتنسب للرئيس الكريم عشان طبعا هو اللى نزل و لعب و اجتهد و اللعيبة دول كانوا فى الملعب منظر بس
انما الريس هو الأساس

Mostafa Maher said...

اهلا بيكي هدى ...

و طبعا متنسيش ان السيد جمال امين لجنة السياسات و الامين المساعد للحزب اداهم روح معنوية و شجعهم .. فيعتبر نص نجاحهم بفضله .

قلم جاف said...

أهم حاجة إن نادينا المحبوب فرح الناس وخلاها تنزل مظاهرات..

المظاهرة التلقائية الوحيدة اللي شفتها في حياتي كانت مظاهرة معمولة على هامش السداسية الشهيرة في سنة 2002.. الناس خرجت من غير توجيه ولا تنسيق فرحانة بالنادي اللي بتشجعه..

أما الناس اللي كانت حتصطاد في المية العكرة وكانت عايزة تشمت ، دول بيلعبوا بالنار ومش عارفين أنهي نار اللي بيلعبوا بيها .. ولو الوئام اللي بين الزمالك والإسماعيلي ضاع اتفرج ع اللي حيحصل!

Mostafa Maher said...

لأ و محموقين اوي بسبب الجون اللي اتلغى زي مايكونو خلاص فرع النادي بتاعهم اللي في تونس هو اللي كان بيلعب.

و بالنسبة لموضوع المظاهرات التلقائية دي ... مش عارف ليه كل ما اقول لاصحابي يا سلام لو تطلع مظاهرة بالعدد ده تشكي حال البلد ولا ترفض حاجة الاقي اللي الكل متضايق ولا اللي يقول اقعد على جنب !
يعني مصر تولع ولا الأهلي يكسب ؟!!