Wednesday, December 17, 2008

كادر يسري التكديري


قعدت أفكر .. هل ما يحدث في المدارس هذه الأيام أمر طبيعي ام جديد علينا ... سلسلة الحوادث دي حاجة عادي كدا و ظهرت بسبب اهتمام الإعلام بها ولا زادت و تنوعت فعلا ... في شهور قليلة تحديدا منذ بداية العام الدراسي الجديد و ظهرت لنا اخبار جميع ابطالها من المعلمين .. مدرس يعاقب طالب بالضرب حتى الموت لعدم آداء الواجب و آخر ينظر لتميذه شزرا فتفارق الحياة من شده الخوف و آخر يعتدي على تلاميذ جنسيا و آخر يعاقبهم بالوقوف عرايا و مدرس يفقع عين طالب و مُدرسة تسرق وزة من بياعه في الشارع و تطلع تجري و هي خارجة من المدرسة !! و غيره و غيره.
كل الاحداث المأساويه دي و لم ينتهي النصف الاول من العام الدراسي...
ايه السبب في دا كله ..أكيد السبب هي سياسات فاشلة تطبق من اشخاص فاشلين .. اخذوا على القص و اللصق من نظم اخرى ... حتى صار الامر ترقيع للتعليم و ليس تطوير للتعليم.
تخيل المنظر .. تقويم تراكمي و أعمال سنه و غيرها من الأساليب الجديدة تطبق لتجبر الطالب على التواجد في فصلة طوال اليوم الدراسي . شيء جميل و لكن ... اصبح عندك 60 - 70 طالب مفعوصين فوق بعض .. و استاذ مطحون زي اي مواطن و غير كدا قد يعايره تلميذ او ولي امر التلميذ ولا استاذ زميل برسوبه في امتحانات الكادر -يا فاشل يا فاشل و كدا- , ذهنه مشتت بين متطلبات البيت و العيال و امتحانات الاكاديمية و الحصة دي و اللي بعدها و مش هيخلص اليوم دا كله و يروح يرتاح .. لا. لسه فيه الدروس لغاية بالليل , هيجيب فلوس منين يعني!! و متواجد في نفس المكان مع الـ60 - 70 طالب اللي محشورين فوق بعض في فصل واحد .. ايه اللي ممكن يحصل غير الكوارث دي !!
نجح يسري الجمل في تأزيم الموضوع اكثر ... وضع المعلم موضع سخرية من الجميع .. من الطلبة قبل زملاءه المعلمين ... و طبعا لما تاخد درس عند مدرس ناجح غير المدرس الساقط .. و مش هتدفع هنا زي هنا أكيد .. و في ستين داهية كرامة المعلم.
و المصيبة ان كل يومين يخرج علينا بتصريحات بيتفاخر بيها بالكادر على انه إنجاز محصلش و المدرسيين طايرين من الفرحة بسبب الكادر ... حتى الآن لم اجد مدرس و لو مدرس تدبير منزلي مبسوط بموضوع الكادر دا.
صدق اللي سماه كادر .. يكدر فعلا.

موضوع تاني بيحرق دمي و ليه علاقة بالأولاني ... و هو أكثر ما يستفزني الإصرار اللي ملوش اي معنى على وضع صورة حسني مبارك في كل فصل من فصول اي مدرسة و صورة كبيرة في غرفة المدير طبعا ... ليييه.. معرفش !.
هل في اي نص دستوري بيوجب و يحتم علينا لطع صورة سعادته على الحائط ..
و ايام الدراسة و خصوصا فيه لجنه من الادارة التعليمية ولا الوزراة كانو يهتموا جدا بوجود العلم و القسم و صورة سعادته .. طيب العلم و القسم ماشي .. انما صورة سعادته ليه .. علشان تهل البركة ولا هتطرد الارواح الشريرة .
طب دا انا شاكك و بنسبه كبيره ان وجود صورتة في الفصول هي السبب الرئيسي في المهازل اللي بتحصل كل يوم دي ... العيال مخنوقة و اهاليهم مخنوقة و المدرس مخنوق و اللي خانقهم صورتة فوقهم على الحيطة و باصص لهم كده ..ناقص يطلع لسانه.. ما لازم يعملوا كدا في بعض ...
عمر التعليم في مصر ما هينصلح حاله الا لما تتشال صورته

1 comment:

Anonymous said...

حكاية الكادر دى فعلا نيلة
بس منين مبسوطين اذا كان المدرسين بيطلعوا فى الجرايد و التليفزيون كلهم بيشتموا فى الموضوع دا
و الله لو منهم اسيب المدرسة و اقضيها دروس فى البيت , بلا هم , ما كدا كدا كلهم بيدوا دروس , لازمتها ايه بئا المدرسة
و الصورة يا مصطفى دى عادة عند الشعب المصرى
صورة الملك فاروق , اتشال اتحطت مكانها صورة عبد الناصر مات جت بدالها صورة السادات , اتقتل , اتثبتت مكانها صورة مبارك
بس دى اكتر واحدة طولت بصراحة , حتى كانوا المفروض يزهقوا و يشيلوها بدافع الملل حتى

نورت المدونة من تانى